Fästingar

Ixodes Ricinus är den fästing som är absolut vanligast förekommande i Sverige. Genom den kan ditt djur få smittor som t ex Borrelia eller Ehrlichia.

TBE är inte så vanligt förekommande hos hundar i Sverige. De hundar som insjuknar i TBE verkar inte uppvisa lika allvarliga symptom som hundar i Mellaneuropa. TBE är en zoonos (d.v.s. en sjukdom som kan drabba såväl djur som människa) som yttrar sig främst som en hjärninflammation.

Skydd mot fästingar

För att skydda dig och ditt djur mot fästingarna, och därigenom mot de fästingburna sjukdomarna, kan du använda en rad olika fästingmedel. De vanligaste medlen är s.k. "spot-on" preparat som du droppar på huden i nacken på din hund eller katt. Medlet sprids sedan över hela djuret inom 24-48 timmar. Djurets hudfett bör då vara intakt (dvs. bör ej ha badats inom 48 timmar före appliceringen). Dessa preparat (Exspot för hund & Frontline för hund och katt) går att finna receptfritt på apoteket.

Det finns även "fästinghalsband" (Scalibor) som innehåller en substans liknande den som ingår i preparatet Exspot. Halsbandet räcker hela fästingsäsongen (6 mån). Det utsöndrar ständigt en liten mängd av preparatet och gör att fästingarna inte biter sig fast på hunden. Fästinghalsbandet är också receptfritt.

Nu finns det även möjlighet till både hund och katt att få receptbelagda preparat tex bravecto för att förhindra fästingbett. Det är en tablett  för hund och spot-on peparat för katt som ges var 12e vecka.

Ring gärna klinken för mer information samt för att få ett recept utskrivet redan idag.

Frontline kan användas på katt.
Frontline, Exspot och Scalibor på hund.

Varken fästinghalsbandet Scalibor eller Exspot får användas på katt!

Såhär fungerar ett besök hos oss

Din första kontakt är med oss i receptionen

Mer om receptionen

I behandlingsrummet förbereds ditt djur